The boy in the striped pyjamas

the boy in the striped pyjamas.jpg

Hoi!

Vandaag ga ik het hebben over The boy in the striped pyjamas, van John Boyne.

Ik heb dit boek in de derde klas gelezen, voor school. Het is echt een mega zielig boek, ik moest huilen. Meerdere keren. Even een fun fact tussendoor: ik huil echt mega vaak bij boeken en films. En dan niet alleen bij zielige stukjes, maar ook bij hele schattige stukjes (tranen van ontroering) en bij hele grappige stukjes (tranen van het lachen). Normaal huil ik helemaal niet zo snel, maar ik laat me heel snel meeslepen in een verhaal. Huilen jullie ook vaak bij boeken/films? Let me know.

Oké, terug naar het boek. Het is in één woord PRACHTIG. Het is super mooi geschreven, en heel ontroerend.

Het boek gaat over een jongetje van 9, Bruno. Hij verhuist met zijn ouders, omdat zijn vader een nieuwe baan heeft. Vlakbij het huis staat een heel hoog hek, en Bruno gaat erheen. Bij het hek aangekomen, ziet hij een jongetje. Ze worden vrienden, en Bruno gaat elke dag naar het hek. Het boek gaat over de Tweede Wereldoorlog, en dat is soms een beetje een gevoelig onderwerp. Het verhaal is ook erg bijzonder, omdat de zoon van een nazi vrienden wordt met een joods jongetje.

Veel meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen, zonder het einde te verklappen. Ik zou je zeker aanraden om dit boek te lezen. Ik heb hem toen in het Nederlands gelezen, maar hij schijnt ook niet erg moeilijk te zijn in het Engels, dus dat zou ik je ook zeker aanraden.

x Bookgeek

 

Geef een reactie

