Serieuze shit #01: Brilsmurfen, gingers en dikzakken.

Hoi!

Vandaag ga ik het even hebben over een serieus onderwerp. Het heeft helemaal niets te maken met boeken of mijn blog, maar dit is iets wat ik erg belangrijk vind om aan jullie mee te geven, ook al is mijn blog nog niet zo populair en leest waarschijnlijk niemand dit. Behalve mijn moeder misschien. Hoi mem*.

Op de basisschool en middelbare school komt het vaak voor dat sommige leerlingen er niet bij horen, of, nog erger zelfs, gepest worden. Ik ben zelf een klein beetje gepest vroeger, maar dat was niet zo heel erg. Het waren meer kleine dingetjes, zoals dat ik niet mee mocht spelen omdat ik de Jager heet, en jagers waren stom dus ik mocht niet meedoen. Toen vond ik dat vreselijk, maar nu zit ik er niet meer mee of zo. Daarna ben ik nooit écht gepest, ik was alleen een beetje een eenling. Ik had wel vriendinnen, maar gewoon niet zo veel. In de klas hield ik me ook een beetje op de achtergrond en was ik heel rustig, maar thuis was ik zo hyper als wat.

Pesten is gewoon vreselijk. Ik heb eerlijk gezegd nooit begrepen waarom je iemand zou pesten. En vaak gaat het ook om van die onnozele dingen: een bril, rood haar, sproeten of een iets andere bouw, wat dan meteen dik genoemd wordt. Ik vind dat iedereen mooi is zoals hij/zij is. Ik heb zelf een bril, en ik vind mezelf mooier met dan zonder. Er zijn zat modellen met rood haar en sproeten, en die zijn juist heel gewild! Het maakt je uniek! Als iemand die dit leest gepest wordt, dan wil ik even tegen je zeggen dat je goed bent zoals je bent. Je hoeft je niet te schamen voor hoe je bent of hoe je eruit ziet, en je hoeft al helemaal niks te veranderen. En als iemand jou niet leuk vindt, so be it! Je kunt toch niet iedereen tevreden stellen. Niet iedereen vindt jou leuk, en jij vindt ook niet iedereen leuk, maar zo is het leven.

En als jij een pester bent, go fuck yourself. Nee, grapje. Maar je zou er echt eens na moeten denken over wat pesten met iemand doet. Er zijn mensen die er serieus nooit helemaal overheen komen, en die op hun 50e nog steeds met een minderwaardigheidscomplex zitten. Waarom zou je iemand pesten? Word je daar zelf leuker, slimmer, grappiger, cooler of mooier van? Nee! Word je er gelukkig van? Vast niet. Ik kan me niet voorstellen dat iemand het leuk vindt en er echt van geniet om mensen de grond in te boren, en zich totaal niet schuldig voelt. Sorry hoor, maar dan heb je gewoon geen hart.

Zo. Dat was de preek. Ga nu allemaal maar lekker verder met wat je aan het doen was, maar denk er nog eens over na.

Tot morgen!

xx Bookgeek

*Moeder/mam in het Fries. Ja, ik ben Fries.

Geef een reactie

